Seznamování přes internet. Před pár lety okrajová aktivita, se kterou jste se nejbližším svěřili leda šeptem. Dneska se online seznamuje každý desátý Američan, přibližně třetina nově sezdaných manželství v USA začala na internetu a trh se seznamováním generuje miliardy dolarů ročně. I přestože online seznamování roste i v Česku, postoje k němu jsou pořád spíše vlažné. A to i mezi mladými: z výzkumu Scio vyplývá, že jen 9 % letošních maturantů* vidí seznamky jako normální způsob hledání partnera. Kdo tedy české a světové seznamky používá?

S kůží na internetový trh

Data z USA ukazují, že seznamky stabilně nejvíce využívá věková skupina ve věku 25–45 let, dále lidé s vysokoškolským vzděláním a ti z větších měst. Jejich motivace začít hledat lásku online není překvapivá: nižší možnosti seznámení off-line, velká pracovní zaneprázdněnost a touha seznamovat se efektivně. Hledat životního partnera po barech je prostě na dlouhé lokte. Na většině seznamek narazíte na více mužů než žen, ale jejich poměr se proměňuje napříč věkovými kategoriemi. Zatímco mladých holek je jak šafránu a těší se velkému zájmu mužů, ženy nad 40 už mezi sebou mají větší konkurenci.

Trendy Tinder

K tvrdému jádru online seznamek se nově přidali i mladí dospělí ve věku 18–24 let. Ještě v roce 2013 se přes internet seznamovalo jen asi 10 % z nich, v roce 2015 už měla podobnou zkušenost skoro třetina. Za radikálním nárůstem stojí mobilní seznamovací appky, především Tinder. Listovat fotkami doprava a doleva je prostě zábavnější než vyplňovat dlouhý profil na tradiční seznamce. Navíc Tinder má určitý cool faktor: možná tam jste, protože hledáte vztah, ale taky je to zábava a na iPhonu ho má nainstalovaný každý druhý spolužák z univerzity.

screen-shot-2017-03-13-at-16-40-45

Počet amerických uživatelů online seznamek v různých věkových kategoriích (osa X) v letech 2013 a 2015

Online jsou i babi s dědou

Další rychle rostoucí skupinou internetových seznamovačů jsou lidé nad 55 let. Během posledních dvou let se jejich počet na amerických seznamkách zdvojnásobil. Je to větší chutí užívat si života i na stará kolena, nebo zvyšující se počítačovou gramotností? Ať je to jakkoliv, na zájem seniorů o seznamování přes internet rychle zareagoval i trh a seznamky typu Senior Match vyrostly jak houby po dešti. „I v Česku přibývá aktivnějších seniorů, kteří neberou svůj věk jako překážku v osobním rozvoji. Učí se, setkávají se, cestují a seznamují se. Je to trend,” říká Jan Bartoš, vedoucí centra Elpida, které mimo jiné provozuje seznamku pro české seniory. „Starší lidé skrze naši seznamku hledají společníka, kamaráda, někoho pro společné trávení volného času. V určité míře také potencionálního životního partnera, ale řekl bych, že to už není ta největší potřeba,” doplňuje Jan Bartoš.

Teenageři jsou online hodně. Seznamky je ale neberou

Zatímco na amerických vysokých školách seznamky jedou, teenageři na střední se u romantických vztahů spoléhají na off-line metody. Jen 8 % z nich se seznámilo přes internet, a navíc spíše přes sociální sítě jako Facebook než vyloženě online seznamky. Podobná situace je i u nás. Podle výzkumu Scio má se seznamkou zkušenost 10 % českých maturantů. Většina z nich se ale s nikým fyzicky nesešla a jen 2 % skrz seznamku navázala vztah. „Osobně mám pocit, že se mezi středoškoláky čím dál více rozšiřuje Tinder, ale stále k němu lidé v mém okolí přistupují skepticky,“ říká Lenka Štěpánová, místopředsedkyně České středoškolské unie. Její slova potvrzují i data: 75 % českých maturantů považuje seznamky spíše za nouzové řešení a partnery si preferují najít „normálně“.

Live videa, hlasování a další cool teenage zábava

Protože vše nasvědčuje tomu, že mládež se za láskou uchyluje spíše na Facebook, v rámci přípravy tohoto článku jsem se stala členem a pár dní intenzivně sledovala facebookovou skupinu Teen_seznamka CZ SK (+35 000 členů). Zatímco „dospělé“ seznamkové FB skupiny fungují převážně skrze inzeráty, u teenagerů jsou jasný hit live videa. Zapnete web kameru a v komentářích čekáte na otázky, úkoly a písničky na přání od ostatních uživatelů. Teoreticky to zní jako dobrá zábava, akorát v praxi na vás hodně lidí jen kouká a nic moc nekomentuje. Videa jsou tedy spíš než virtuální konverzací takovým streamem z teenagerovského pokojíku: pouštíte si různé písničky, občas odpovíte na otázku typu „kolik ti je let?“, pak si dáte sváču a k večeru volá máma, že už je večeře. Zajímává sonda, jen tak u třetího videa už trochu nuda, ale možná vzhledem k věkovému rozdílu nedokážu pořádně docenit.

screen-shot-2017-03-11-at-16-14-37Další velkou částí aktivity ve skupině jsou různá hlasování a hodnocení v komentářích, která se většinou točí kolem hodnocení atraktivity dalších uživatelů. Ať už pomocí známkování, smajlíků nebo přidání do přátel.

screen-shot-2017-03-11-at-16-42-44

Příležitostně se objeví výzva nasbírat do komentářů obrázky holubů.  Holuby jsou prý nový facebookový trend, protože postovat holuby do komentářů je vtipné.

screen-shot-2017-03-13-at-16-57-12

Můj malý pokus přiblížit se omladině a získat info o tom, proč teenageři do této skupiny chodí, skončil neúspěchem. První post byl vyloženě trapný. Ve skupině jsem se představila jako socioložka hledající respondenty do svého výzkumu. K mému mírnému překvapení se mi nezačaly hlásit stovky dotazníků-chtivých teenagerů, ale nějaký vtipálek k příspěvku hodil holuba.

screen-shot-2017-03-14-at-17-27-22

————————

*V tomto článku používám data, která vznikla v rámci dotazníkového šetření Scio. Respondenti byli všichni uchazeči o vysokoškolské studium, kteří se zúčastnili Národních srovnávacích zkoušek 10. prosince 2016.  Velké díky Scio, že do dotazníku zařadili mé otázky! Americká data vychází z výzkumů Pew Research Center.


markéta šetinová
Markéta Šetinová

Jako psychoterapeutka a koučka se specializuji na práci s nezadanými. Singles pomáhám najít a užívat si partnerský vztah. Více o mé práci zde.  O termín konzultace mi můžete napsat na marketa@modernilaska.cz